Vilken utrustning behövs?

I detta forum diskuteras allt som rör Livesteamhobbyn

Vilken utrustning behövs?

Inläggav danielb987 » 13 mar 2009, 00:30

Vilken utrustning behövs för att bygga ett enkelt lok (batteridrivet) och några vagnar?

Vilken typ av svets är lämplig? Både för lok/vagnsbyggen men också för att lägga spåret (plattjärn på högkant)?

Vad behövs för svarv? Går det att få tag på billigt för ett par tusenlappar?

Mvh Daniel
danielb987

Re: Vilken utrustning behövs?

Inläggav Jonas A » 18 mar 2009, 21:37

Hej Daniel!

Jag lägger in ett svar på din fråga, i väntan på att de som har betydligt mycket mer erfarenhet på området svarar. Eftersom jag ännu inte byggt något (bara ritat) och heller inte har någon verkstad, så vet jag inte om jag kan tillföra så mycket mer än du redan vet?

Har du kikat in på J-E Nyströms sida där han beskriver sitt bygge av ett enkelt lok? http://www.saunalahti.fi/~animato/3003/3003bg.html

Såg på informationen att du bor i Växjö? Det är lite kul, eftersom jag ursprungligen är därifrån, och till följd av det bor den största delen av släkten där, så det blir ju så att jag åker dit i mellanåt. Så det vore inte omöjligt att träffas där någon gång jag är nere i byggden.

Mvh,
Jonas
Jonas A

Re: Vilken utrustning behövs?

Inläggav Anders » 19 mar 2009, 19:22

Hej!

Gamla remdrivna svarvar brukar gå att komma över för dryga skrotvärdet, nån tusenlapp eller så. Något mer moderna och mindre maskiner finns för runt sju och uppåt . Vad man behöver för maskin beror ju på hur stora, eller små, bitar man vill kunna bearbeta och vad man vill kunna göra med sin svarv.

/Anders
Anders

Återgå till HTJ-forum