Jula-fräs

I detta forum diskuteras allt som rör Livesteamhobbyn

Jula-fräs

Inläggav Alexander sön jan 10, 2010 12:02 am

Hej!

Går i tankarna om att införskaffa en fräs. Har läst någonstans att fräsen de säljer på Jula tillverkas av samma företag som Taig, vilken jag sett livesteambyggare haft.

Är det någon som har erfarenhet eller hört något om denna fräs? Alla upplysningar välkomnas.

Vänliga hälsningar,

Alexander
Alexander

Re: Jula-fräs

Inläggav Roger sön jan 10, 2010 12:57 pm

Köpte just en sån fräs för ca 3 månader sedan. Fungerat jätte bra, lite bökigt med växel byte(fanns inte med i manualen hur man gör). Det är en typisk kines grej måtten på bordet stämmer inte för fem öre. Mätte bordet på min och varje varv är 40mm bara att mått angivelsen på vredet är 0-38(ska vara 0-39). Köpte den när det var 1000kr rabatt alltså 25%. Den vibrerar lite men det kan vara en "one off". Köpte till två st tving och fastsättnings paketet plus lite fräsar. En smart grej är att dem har vänt lampknappen åt fel hål fick vi reda på senare av lite hand forskning, annars fungerar det jätte bra!
Roger

Inläggav Alexander fre jan 22, 2010 6:02 pm

Hej och tack för infon Roger!

Låter inte så uppmuntrande men man får ju vad man betalar för. Får känslan av att det är svårt att fräsa med någon större precision när man inte vet hur mycket man matar. Vad har du tillverkat med den (så man kan få sig en bild av vad den duger till)?
Alexander

Inläggav Roger lör jan 23, 2010 9:07 pm

Den fungerar ju rätt bra. Jag har inte gjort så mycket ännu jag har planfräst lite och borrat lite. Fungerar perfekt. Jag har funderat lite på göra om mätskivorna så att dem stämmer (40mm istället dem 39mm som det står). Själv funderar jag på svarven som finns på Jula. Är de nån som har köpt eller provat??
Roger

Inläggav Roger sön jan 24, 2010 5:47 pm

Jag menar 4.0mm
Roger

Inläggav IBKCAD fre mar 26, 2010 10:04 pm

Folk brukar prata skit om dessa fräsar. På gott och ont. Men har man lite plats och är ute efter något billigt är det helt klart ett alternativ, bättre än att vara utan! :)
Precisionen är sisådär men med lite justeringar går de att få till hyggligt.

Läs denna tråd http://elektronikforumet.syntaxis.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=27612&start=0

//Magnus
IBKCAD

Återgå till HTJ-forum